Saturday, October 23, 2010

Keburukan-keburukan Merokok


Sekarang ni merokok sudah menjadi satu budaya dalam kalangan masyarakat Malaysia. Tidak kira tua muda, budak atau bapa budak, semua suka merokok. Apa tidak, senang-senang jak nak dapatkan rokok sekarang ni. Di mana-mana jak boleh jumpa dijual. Apa lagi, orang yang suka merokok tambah suka lah lagi. Sebenarnya, dorang bukan tak tau bahaya dan mudarat merokok ni, cuma bila sudah ketagih susah pula nak berhenti. Emh, di sini nak juga la saya kongsi sedikit tentang keburukan-keburukan merokok ni. Antara kesan sampingan merokok termasuklah :-

1. Deria hidung kurang sensitif.
2. Gigi mudah rosak manakala gusi mudah bengkak. Keadaan ini lambat laun boleh menyebabkan tisu tulang penyokong gigi termusnah dan akhirnya terpaksa dicabut.
3. Kemujaraban atau keberkesanan sesuatu ubat yang digunakan untuk merawat sesuatu penyakit berkurangan sekiranya seseorang itu kerap merokok.
4. Keupayaan fizikal dan mental terganggu.
5. Jari dan gigi sering terstain warna coklat. Keadaan ini disebabkan oleh kesan tar dalam rokok yang boleh menyebabkan seseorang hilang keupayaan menghidu dan nafasnya berbau.
6. Gangguan sistem gastrousus seperti ulser perut.
7. Emfisima, asma dan penyakit sistem pernafasan lain.
8. Penyakit jantung.
9. Kanser larinks dan esofogus.
10. Kanser paru-paru.
11. Kanser pankreas.
12. Mati pucuk.

Jadi, kalau dah baca post saya ni, kurangkanlah merokok yerr…jangan marah…hehehe

No comments:

Post a Comment